• Piet Augusteijn

    Rob Kreszner

Augustijn: the eye of the curator

GORINCHEM De expositie 'Glass 4 ever' is deze week voor het laatst te zien in het Gorcums Museum. Daarna gaan de objecten terug naar hun eigenaar. Een mooi moment om terug te blikken met gastconservator Piet Augustijn, die met het museumteam de expositie organiseerde.

Rubriek Gorcums Museum door Rob Kreszner

Hij laat zich graag vereeuwigen bij een van zijn favorieten in de expositie, The curator's eye (het oog van de conservator), van de Mexicaans-Amerikaanse De la Torre Brothers. In veel van hun extravagante objecten klinkt maatschappijkritiek door; een aspect waar Piet veel affiniteit mee heeft.

Hoe is Piet zo 'in de kunsten' beland? ,,Ik stond 17 jaar voor de klas op een basisschool in Sliedrecht, ging in 1980 de journalistiek in en specialiseerde mij op het gebied van de beeldende kunst. Jarenlang had ik een vaste rubriek 'Uit de Kunst' in de Gorcumse Courant en bestierde daarna drie jaar lang De Cultuurkrant die in de regio verspreid werd. Daardoor kwam ik in contact met kunstenaars en bouwde een enorm netwerk op. In 1995 werd ik gevraagd voor de functie van conservator hedendaagse kunst in het Gorcums Museum, waar ik tot 2013 met plezier heb gewerkt. Ik maakte tientallen exposities met honderden kunstenaars. Educatie behoorde ook tot mijn taak, waarbij ik dankbaar gebruik maakte van mijn onderwijs-achtergrond."

In 2013 werd Piet gevraagd als samensteller van het jaarlijkse, prestigieuze Glasrijk Tubbergen. Het hele dorp doet daar aan mee en trekt in vijf dagen vele duizenden bezoekers. Vijf jaar lang mocht hij deze eervolle functie uitoefenen. Daarnaast is Piet al jarenlang hoofdredacteur van het vakblad Glas, tot voor kort Fjoezzz geheten. Daarin verscheen ook een artikel over de expositie Glass 4 ever. Hij is positief maar ook kritisch over de tentoonstelling: er had iets meer 'eenheid' in de expositie gemogen. Maar dat is lastig als je in een team, met elkaar, een keuze maakt.

Piet is inmiddels betrokken bij de net geopende Keramiek Triënnale in CODA Museum in Apeldoorn, met kunstenaars uit heel Europa. Keramiek, een van zijn andere specialisaties, bracht hem tot de functie van hoofdredacteur van nog een ander tijdschrift: Klei. Met artikelen over aardewerk, steengoed en porselein. Over dat laatste zou Piet graag een tentoonstelling in het Gorcums Museum willen samenstellen. Wie weet...