• Dick Bosch

Spectaculaire opening van Glass 4 ever

GORINCHEM De openingen van exposities van het Gorcums Museum vinden al enige jaren niet meer plaats in het museum zelf. Door de grote belangstelling wordt regelmatig gebruik gemaakt van de gastvrijheid van de Grote Kerk. Ook dit keer vond de opening daar plaats, van de nieuwe expositie Glass 4 ever.

door Fred Mertens

In de Grote Kerk werden de ruim 300 gasten welkom geheten door Rob Kreszner, conservator van het Gorcums Museum. In het bijzonder de meer dan 25 deelnemende kunstenaars aan de expositie, afkomstig uit Nederland, België, Duitsland en Mexico waarvan enkelen speciaal voor deze tentoonstelling werk hadden gemaakt.

Als inleiding werd de beroemde documentaire 'Glas' van Bert Haanstra uit 1958 getoond, een uniek document dat als eerste documentaire een Oscar in de wacht sleepte. Deze 11 minuten durende klassieker, met muziek van het trio Pim Jacobs, zorgde voor een feest der herkenning. Gastconservator Piet Augustijn gaf aansluitend een overzicht van de geschiedenis van glas.

Glasblazen is een ambacht dat vele jaren ervaring vereist en dat door een kunstenaar niet werd beheerst. Een kunstenaar gaf opdracht aan een glasblazer om in de fabriek iets te maken en moest afwachten wat er uiteindelijk van terecht kwam. Dat veranderde door de inzet van twee Amerikaanse glasblazers die in 1964 tijdens de World Glass Conference in Wisconsin een kleine verplaatsbare glasoven presenteerden om objecten te maken. Kunstenaars konden nu zelf met het materiaal aan de slag.

Hierna was het tijd voor de openingsact van JanHein van Stiphout. Deze glaskunstenaar verzorgde 20 jaar geleden de spectaculaire opening van de expositie 'Contrast in Glas'. Nu presenteerde Van Stiphout een performance in samenwerking met Nico Blom, stadsorganist van Gorcum en veelzijdig musicus. Een performance waarover Rob Kreszner later zou opmerken: 'hoe leg je nu thuis uit wat je hebt gezien en gehoord?'. Tja, toch maar een poging. Tijdens het 'abstracte' orgelspel van Blom plaatst glaskunstenaar Van Stiphout zes glazen pijpen van bijna 2 meter lang en een diameter van twee decimeter in metalen houders. Deze pijpen zijn deels gevuld met membranen. Als het orgelspel van Nico Blom langzaam wegsterft, verhit Van Stiphout met branders de membranen. Daardoor ontstaat een soort muziek of zoals de kunstenaar zelf zegt 'een kosmisch geluid'. Zijn kunstwerk gaf hij de naam 'RRoaring Glass' en dat was het ook. Als u er niet bij was, heeft u iets gemist. Maar de tentoonstelling hoeft u niet te missen: vanaf nu te zien in het Gorcums Museum.