• Marcel Herrewijn, de Gorcumse Fietskoerier

    RUUD KOEDAM

'Eerst die Haarsekade op de schop'

GORINCHEM De verkiezingen vinden plaats op 21 maart. Tot die tijd behandelt De Stad Gorinchem elke week een thema. Welke vraagstukken spelen er voor de toekomstige gemeenteraad? Deze week het thema 'verkeer'.

Tim Hartman

Er is vermoedelijk op geen enkel thema meer ergernis te vinden dan op het thema verkeer en parkeren. De Banneweg, een goede verbinding van Gorinchem-Oost naar Gorinchem-West, voldoende parkeervoorzieningen voor auto's en goede fietsenstallingen in de binnenstad staan bij iedere politieke partij in het verkiezingsprogramma vermeld. Ook geven veel partijen voorrang aan voetgangers en fietsers. Maar dan moeten de voorzieningen voor dat langzame verkeer uiteraard wel goed zijn. En aan wie kunnen we dat beter vragen dan aan iemand die dag in dag uit gebruik maakt van de Gorcumse fietspaden. De Gorkumse Fietskoerier, Marcel Herrewijn, bespreekt enkele fietsknelpunten in Gorinchem. Hij vervoert sinds vier maanden door heel Gorinchem en nabije regio allerlei pakketjes op de fiets. Als groen alternatief voor pakketbezorging.

OOST-WEST Herrewijn begint positief: ,,Gorinchem is absoluut een goede fietsstad. Van Gorinchem-West naar Gorinchem-Oost en van Gorinchem-Oost naar Gorinchem-West. Daar kan je relatief goed en veilig fietsen. Als je bij de McDonalds begint (de postbussen van GCC staan daar pal naast, red), gaat er een goed fietspad richting Dalem en een goed fietspad langs de Gamma richting de Lingebrug. Na de Lingebrug is die rotonde trouwens wel een linke plek." En ook in west zijn goede fietspaden. Op de Banneweg, de Wolpherensedijk, de Stationsweg. Dat is allemaal goed geregeld, meen ik echt. Daar is het zelfs zo veilig dat het met de storm mijn leven heeft gered. Ik werd op de Wolpherensedijk opgetild door de wind en tegen het hek aangesmeten. Staat daar geen hek, had ik hier nu niet gezeten. Zo veilig is het. Ik zou het zonde van het geld vinden om de fietspaden tussen Gorinchem-Oost en Gorinchem-West te verbeteren. Het mag natuurlijk allemaal wat breder en losstaande fietspaden zijn ook altijd beter, maar pak eerst andere punten op. Het idee is goed, maar de fietspaden zijn niet slecht."

GROTE HAARSEKADE ,,Maar van noord naar zuid is het écht niet goed", brengt hij de grote 'maar' in het verhaal. ,,De Mollenburgseweg is niet goed, de Haarsekade is niet goed, de Nieuwe Hoven niet. En weet je wel hoeveel scholieren daar fietsen? Honderden kinderen. Vooral de Haarsekade vind ik heel slecht. Er staan auto's geparkeerd waardoor auto's fietsers niet in kunnen halen. Dat is echt link. Ik heb een helm op en rijd best hard, dan moet je écht heel goed opletten. Aan die Haarsekade moet wat gedaan worden, dat is de nummer één op de lijst." Wat er aan gedaan moet worden? ,,Je zou kunnen denken aan een fietspad in het midden, in de berm, maar ik denk dat het nog beter kan. Dat gras gebruiken als parkeerplaats voor auto's. En de Haarsekade opsplitsen in een baan voor fietsers en een baan voor auto's. Als je de auto's in het midden parkeert, kunnen de fietsers op een mooi breed pad fietsen. Die auto's aan de rechterkant, díe zijn het gevaar."

NIEUWE HOVEN ,,En de Nieuwe Hoven is ook een ramp", vervolgt Herrewijn. ,,Daar liggen van die boomwortels waardoor het fietspad schots en scheef ligt. Je stuitert er alle kanten op. De Nieuwe Hoven is gewoon gevaarlijk qua fietspad. Het lijkt wel een skihelling. Die moet zo snel mogelijk gerenoveerd worden. Maar dat lijkt me lastig. Want die bomen staan er nu eenmaal. Die wortels moeten dieper of het fietspad moet hoger. In elk geval tot het niveau van de stoep, dat scheelt al tien centimeter."

BESTELBUSJES ,,De binnenstad is ook gevaarlijk voor fietsers. Tussen negen en vier worden er altijd pakketjes bezorgd. Mensen bestellen bij bol.com, rijden er busjes voor één pakketje de binnenstad in. Zetten ze het busje op de stoep, knipperlicht aan, niemand thuis: staat dat busje in de weg. In Eindhoven heb je bijvoorbeeld hubs waar grote pakketdiensten aan de rand van de stad hun pakketje overgeven aan fietskoeriers. Dat kan ik alleen maar toejuichen."

FIETSPARKEREN De fietsroutes zijn verdeeld over Gorinchem dus best oké, mogen we concluderen uit de woorden van Herrewijn. Hoe er dan toch meer mensen op de fiets in plaats van in de auto te krijgen? ,,Veiliger fietsen stallen. Mijn fiets is vroeger ook wel eens gestolen, bijvoorbeeld tijdens de Zomerfeesten. Dat zou kunnen, maar ik weet niet of dat nou echt zal helpen."

VEILIGHEID Toch benadrukt Herrewijn dat, naast de ingrepen die de gemeente kan doen, de mensen vooral zelf moeten opletten. ,,Het meest moet je opletten voor jongeren die met oortjes in aan het fietsen zijn en whatsappen. Dat is echt levensgevaarlijk. Dat is nog gevaarlijker dan automobilisten die aan het appen zijn. Ze horen niets, ze zien niets, ze hebben totaal geen idee wat er gebeurt. Daar irriteer ik me mateloos aan. Ik roep ook altijd 'NIET APPEN!'. Als het wordt verboden, mogen ze in Gorinchem meteen beginnen met handhaven en bekeuren."