Annet Ardesch van stoelen bezeten

GORINCHEM Voor het Gorcums Museum heeft designexpert Frans Leidelmeijer een expositie samengesteld van ruim 90 iconische zitmeubels uit de afgelopen honderd jaar: 'Van stoelen bezeten'. Het museum vroeg ook Gorcumers naar hun 'stoelenverhaal'. De verrassende resultaten zijn te zien in het museum en wekelijks te lezen in deze krant. Deze week: de spaghettistoel van Annet Ardesch, beeldend kunstenaar.

Annet Ardesch volgde de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost in Breda en woont en werkt in Gorinchem, sinds 1977 als vrij kunstenaar. Zij is, zoals zij schrijft op haar website: ,,Gespecialiseerd in portretten, klassieke auto's, pentekeningen en de zogenaamde spritztechniek maar werkt met evenveel plezier aan opdrachten in welk genre dan ook." In 1982 verwierf Annet de 'spaghettistoel' van Giandomenico Belotti, gekocht van het geld dat zij na een succesvol jaar verdiende met haar kunstwerken. ,,Ik wilde een stoel aanschaffen die zich gemakkelijk voegt naar zijn omgeving, niet te opvallend, die mooi is en ook comfortabel. Dat werd deze stoel, die bijna geen volume heeft, en vanwege de doorzichtige en daardoor neutrale pvc-draden de kleur van de omgeving aanneemt.

Toen ik de stoel kocht wist ik niet dat het een bekend ontwerp was. Pas later kreeg ik van een schoonzusje voor mijn verjaardag een boek over Italiaans design en daar stond de in 1980 voor het merk Alias ontworpen zetel in. Hij staat zelfs in het Museum of Modern Art in New York. Het ontwerp vindt zijn oorsprong in de Architettura Razionale, een stroming in de Italiaanse architectuur waarin eenvoud van vorm en materialen centraal staat. Oorspronkelijk had de stoel een gewone naam, maar, zo wil het verhaal, tijdens een expositie in Amerika kreeg hij de bijnaam 'spaghettistoel' door de gelijkenis van de pvc-draden met het bekende Italiaanse meelproduct. De stoel is nu 32 jaar oud en dat zie je ook wel, maar ik weet niet zo goed hoe ik hem moet onderhouden. Dat moet ik nog eens gaan uitzoeken", aldus Annet Ardesch.