• sgarmerwedebrug3.jpg
    Merwedebrug gezien vanaf bedrijventerrein Avelinge Oost

    De Stad Gorinchem.nl

Brancheorganisatie blij met besluit over Merwedebrug

GORINCHEM Verladersorganisatie evofenedex is blij met het besluit van het kabinet om de drie bruggen (waaronder de Merwedebrug) van de A27 te vervangen. In eerste instantie was de bedoeling om de stalen constructies te versterken, maar onderzoek van Rijkswaterstaat heeft uitgewezen dat nieuwbouw voordeliger is.

,,De investering zorgt ervoor dat het verkeer op de A27 de komende jaren beter doorstroomt, waardoor goederenstromen van bedrijven minder vaak vertraging oplopen", aldus een woordvoerder van Verladersorganisatie evofenedex. De brancheorganisatie vindt het wel belangrijk dat de doorstroming zo goed mogelijk blijft tijdens de aanleg van de nieuwe bruggen.

De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 tussen de knooppunten Houten en Hooipolder worden vervangen door nieuwe betonnen bruggen. In eerste instantie was de bedoeling om de stalen constructies te versterken, maar onderzoek van Rijkswaterstaat heeft uitgewezen dat nieuwbouw voordeliger is.Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu maandag bekendgemaakt. Ze maakt 389 miljoen euro voor het project vrij. Met de komst van de betonnen bruggen zijn in de toekomst ook minder onderhoudswerkzaamheden nodig. Ook zorgen ze voor minder geluidsoverlast.

Marc Lentjes, projectmanager A27HH: ,,Door het besluit van de minister tot nieuwbouw van de Merwedebrug, Hagesteinsebrug en Keizersveerbrug, veranderen enkele essentiële uitgangspunten in het project. De keuze voor nieuwe bruggen betekent dat meer voorbereidingstijd en bouwtijd nodig is, maar heeft een positief effect op geluid voor de omgeving en de beschikbaarheid van de weg. We gaan hier als projectteam vol enthousiasme verder mee!"

De 55 jaar oude Merwedebrug bij Gorinchem ging begin oktober dicht voor het vrachtverkeer nadat er haarscheurtjes in de constructie waren ontdekt. Dat leidde tot grote problemen voor de transportsector. Per dag rijden er zo'n 18.000 vrachtwagens over. Eind vorig jaar ging de brug na werkzaamheden weer open.

Het kabinet heeft eerder al 860 miljoen uitgetrokken voor de verbreding van de snelweg A27 tussen de knooppunten Houten en Hooipolder.