• Richard van Hoek

Cliëntportaal van Rivas biedt verregaand inzicht in medisch dossier

GORINCHEM Met het online cliëntportaal MijnRivas biedt Rivas alle cliënten en patiënten inzicht in hun eigen medisch dossier. Dankzij recente ontwikkelingen biedt dit online portaal vanaf nu direct inzicht in wat de arts in het medisch dossier van een patiënt toevoegt. Het grote voordeel voor de patiënt: overal en altijd kan men nalezen wat de arts tijdens een consult heeft verteld.

Iedereen die weleens een arts heeft bezocht, zal het herkennen. Tijdens het gesprek met de arts ontvang je als patiënt een veelheid aan informatie. De arts neemt de tijd goed uit te leggen wat de diagnose is, wat de vervolgstappen zijn, te controleren of het hele verhaal duidelijk is, maar eenmaal thuisgekomen is het moeilijk die informatie volledig te herinneren. Omdat Rivas het belangrijk vindt dat iedere patiënt te allen tijde inzicht heeft in zijn of haar eigen medisch dossier, is er het online portaal MijnRivas. Via een streng beveiligde inlog met DigiD vindt de patiënt hier bijna het volledige eigen medisch dossier.

Via het MijnRivas cliëntportaal kon een patiënt al veel medische informatie vinden. Vanaf deze week is het portaal verder uitgebreid met (para)medische consultonderdelen, waardoor bijna het gehele medische dossier inzichtelijk is voor de patiënt.
Neuroloog Robert Chabot van het Beatrixziekenhuis is nauw betrokken bij de (door)ontwikkeling van MijnRivas: ,,Je moet je voorstellen dat ik tijdens een consult met een patiënt veel informatie geef. Ik vertel uitslagen, conclusies en ik geef adviezen. Ik kan me voorstellen dat je die informatie niet allemaal onthoudt. Alles wat ik vertel, voer ik in het medisch dossier in en de patiënt kan dit direct, zonder vertraging, thuis nalezen. Zo heeft een patiënt een duidelijk overzicht van de informatie die we geven over verwijzingen, uitgevoerde onderzoeken, ziektegeschiedenis, voorlichtingsmaterialen, conclusies en ga zo maar door. Dat doen nog maar weinig ziekenhuizen: wij delen veel informatie én doen dat zonder vertraging. De patiënt is dus beter geïnformeerd en kan dus beter meedenken en
-beslissen over het behandelproces. Dat onze patiënten die regie hebben, dat vinden wij heel belangrijk."

Al eerder bood cliëntenportaal MijnRivas toegang tot onder meer onderzoekuitslagen, brieven van specialisten aan huisartsen, informatie over afspraken, contactmogelijkheden met de apotheek van Rivas en diverse vragenlijsten.