Gerard van Klei 'Van stoelen bezeten'

GORINCHEM - Voor het Gorcums Museum stelde designexpert Frans Leidelmeijer een expositie samen van ruim 90 iconische zitmeubels uit de afgelopen honderd jaar: 'Van stoelen bezeten'. Het museum vroeg ook Gorcumers naar hun 'stoelenverhaal'. De verrassende resultaten daarvan zijn te zien in het museum en wekelijks te lezen in deze speciale rubriek. Deze week de stoel van Gerard van Klei, eigenaar van Atelier Ontwerp2 in Gorcum.

Oud-leraar beeldende vormgeving Gerard van Klei heeft 'hergebruik' als filosofie en dat vind je terug in al zijn werk. Ruim twintig jaar geleden begon hij met het transformeren van oude kastjes en stoelen tot volledig nieuwe objecten. Een stapel oude boeken over kunstgeschiedenis tovert hij om tot een boekentafel. Een paar keukenkastjes en een doos overgebleven keukentegels vormen de basis voor twee sta-tafels. Onlangs was hij te zien in het Gorcums Museum met van koffiepads gemaakte kunst. Hoewel de resultaten soms een welhaast museale uitstraling hebben, is de basis altijd een gebruikt en afgedankt voorwerp of een stuk meubilair. Het moet de status van 'afval' hebben.

In zijn Atelier Ontwerp2 aan de Westwagenstraat, dat hij tien jaar geleden betrok en grondig verbouwde, staan en hangen de meest recente objecten. Altijd voorzien van een zwart vierkant met de handtekening van de maker. Zo vind je in zijn atelier een oude Thonet-stoel die 's avonds door iemand was neergezet voor de ophaaldienst van het grofvuil. Nu staat deze - bijna onherkenbaar, als een moderne versie van de klassieker - te stralen, uiteraard voorzien van het zwarte vierkantje. En dan die houten trap die midden in zijn atelier staat. Vroeger was dit de weg naar boven, maar nu is deze in gebruikt als expositiemeubel en soms als 'kaarsenstandaard'.

De stoel die Gerard van Klei in het museum laat zien heeft de naam 'Ritme en Structuur' meegekregen. Oorspronkelijk had deze stoel, die in de jaren dertig gemaakt is, een biezen zitting. Nu is de stoel witgelakt en heeft een houten zitting, waarvan de uitgezaagde vorm terugkomt in de rugleuning. Hij is bovendien aan alle kanten ingezaagd en om het ritme en de structuur te accentueren zijn de zaagsneden zwart gemaakt; de stoel als pronkstuk..

Fotobijschrift: Gerard van Klei met zijn stoel 'Ritme en Structuur', te midden van 'moderne' stoelen van rond 1900, onder meer van Mackintosh, Rietveld en Hoffmann in de expositie 'van stoelen bezeten'.