• 4130320_sg21 emmy-den-heijer-300x225.jpg

    BDUmedia

Invaliden kunnen niet samen reizen

GORINCHEM Momenteel wordt er hard gewerkt om Station Gorinchem voor iedereen toegankelijk te maken. ,,Ik ben blij", vertelt Emmy den Heijer, voorzitter van het Gehandicaptenplatform Gorinchem. ,,Na onze lange adem wordt er daadwerkelijk een begin gemaakt om reizen toegankelijker te maken voor mensen met een beperking." Toch moet er volgens Den Heijer nog een heleboel gebeuren.

door Kevin de Bruin

Zelfs na een gelijkvloers perron zijn er nog veel frustraties waar invalide reizigers tegenaan kunnen lopen. Tijdens één van haar acties in 2011 wilden ze met een groep invaliden tegelijkertijd de trein instappen, maar toen werden we geweigerd. ,,Ik dacht zelf dat ik in mijn recht stond en ging dus gewoon naar binnen. Uiteindelijk durfden ze ons niet tegen te houden, maar achteraf bleek de steward wel gelijk te hebben." Mevrouw den Heijer vind dit nog wat onrechtvaardig. ,,In mijn kennissenkring zitten veel mensen die beiden in een rolstoel zitten, maar nooit samen kunnen reizen." Nu moeten ze in twee aparte treinen achter elkaar aan reizen. ,,Het is toch niet te geloven."

Er lijkt hoop voor Den Heijer, want het station zal een complete transformatie ondergaan. Op het moment zie je nog de letters Arriva staan, maar die zullen al snel tijdelijk worden overgeplakt met het nieuwe logo van R-Net. Volgens Susan Zethof, interim marketing en communicatiemanager bij Qbuzz, wordt er daarentegen voornamelijk ingezet op een verbeterd comfort voor de reizigers die niet invalide zijn. Er lijken geen aanpassingen te komen die het probleem oplost dat Den Heijer al jaren schetst. Zethof: ,,De treinen zelf zijn op dit moment al redelijk rolstoeltoegankelijk, maar mocht blijken dat er meer moet worden aangepast dan kunnen we daar altijd naar kijken."

Volgens Den Heijer moet er niet alleen naar de treinen worden gekeken. ,,Tegenwoordig willen ze ons liever in een bus hebben." Een invalide moet zichzelf vastzetten. Ze krijgen hierbij vaak geen hulp van de chauffeur, want die moet vooraan in de bus blijven. ,,Jezelf vastzetten lukt niet met maar één hand", vertelt Den Heijer. Volgens haar voelen invaliden zich regelmatig gehaast, want een chauffeur moet ook zo snel mogelijk naar de volgende halte. Er zijn niet alleen ongemakken bij het instappen, want tijdens de rit zijn er problemen. De plek waar mensen zich aan vast moeten zetten zit achter hun, waardoor rolstoelgebruikers als een bus moet remmen met rolstoel en al naar achteren worden geduwd. ,,Een collega van mij krijgt riemafdrukken in zijn buik wanneer de bus teveel wiebelt."

Den Heijer zou in de toekomst graag meer deur-tot-deurdiensten zien. Susan Zethof geeft wel aan dat dit in de toekomst op de agenda staat. ,,In de regio gaan we erg inzetten op ketendiensten. We willen mensen snel over grotere afstanden vervoeren." Op langere termijn wil Qbuzz meer ov-fietsen en bestelbussen inzitten, zodat vervoer op bestelling makkelijker wordt. Toch blijft samen reizen volgens Den Heijer lastig: ,,Je moet echt vechten om met gelijke waarden te worden behandeld."