• Pauline Nijenhuis

    Agnes Broeksema

Nijenhuis: Borduren als tegengif

GORINCHEM Wie zich wil vergapen aan borduurkunst van alle tijden kan terecht bij het Gorcums Museum. Daar loopt momenteel de expositie 'Voor de draad ermee!'. Zondag 10 juni kwam deelnemend kunstenaar Pauline Nijenhuis vertellen over een andere werkelijkheid die zichtbaar wordt door snelheid.

Rubriek Gorcums Museum door Agnes Broeksema

Nijenhuis gebruikt in haar werk foto's die ze vanuit een snelrijdende auto maakt. Hoe groter de snelheid, hoe abstracter het beeld. Auto's en bomen maken plaats voor lichtvlekken en rechte lijnen. Door snelheid ontstaat zo een nieuw landschap. Nijenhuis schetst de foto's op doek. De vormen vult ze met dunne, dynamisch geschilderde lijnen die je blik het werk in zuigen. Dan gaat ze over op het borduren van het canvas. Het is vaak een kunst om in haar werk het verschil te zien tussen draad en verfstreep.

Nijenhuis maakt zich zorgen over het effect van snelheid op ons welzijn. Het draait bijna alleen nog om zoveel mogelijk productie in zo weinig mogelijk tijd. Maar welke prijs betalen we daarvoor? Kunnen we dan nog genieten van het leven of echt tot rust komen? Voor haar project 'Fast Work – Time Consuming Landscape' maakte ze vier keer hetzelfde werk. Voor nummer vier gaf zij zichzelf bijna de helft minder tijd om het af te krijgen dan het eerste. Dat zorgde voor veel stress en fysieke klachten. Ze kon haar creativiteit niet meer kwijt. Ze leek te moeten werken als een robot. Hierdoor haalde Nijenhuis weinig voldoening meer uit haar werk.

Het borduren werkt dan ook als een soort tegengif. Het vergt veel tijd en geduld. Met Fast World is ze 840 uur bezig geweest. ,,Mensen vragen wel eens: Hoe hou je het vol? Dankzij mijn nieuwsgierigheid! Pas als het af is wordt het doek opgespannen en zie ik het eindresultaat. Daar doe ik het voor", lacht Nijenhuis.