• gp-foto

    foto: GP-foto
  • gp-foto

    foto: GP-foto
  • gp-foto

    foto: GP-foto
  • GP-Foto
  • gp-foto

    foto: GP-foto

Overvallen door plotselinge afsluiting Merwedebrug

'Je verliest tijd, werk en geld'

GORINCHEM 'De ontstane situatie heeft een onacceptabele impact op het lokale wegennet, de leefbaarheid en de bedrijfsvoering van ondernemingen.' Was getekend het Gorcumse gemeentebestuur, dat vrijdag een brandbrief verstuurde naar verkeersminister Melanie Schultz van Haegen. Het onderwerp laat zich raden.

door Erik de Bruin

'I survived Merwedebrug 2016.' Met deze ludieke tekst op een keke shirt of sweater, zoals ze bij De Wereld Draait Door zouden zeggen, poogt de Werkendamse informaticastudent Niek van Oost het chagrijn te verdrijven bij de automobilist die lang vast heeft gestaan. Onder het motto: 'Huilen heeft geen zin, laten we dan maar lachen om al dat gedoe', zo vertelde hij in het dagblad Metro. Door middel van twee bogen wordt de brug uitgebeeld. Onderzoek naar haarscheurtjes in de stalen draagbalken van de noordelijke boog - uit berekeningen was gebleken dat de draagbalken van de 55 jaar oude Merwedebrug mogelijk tekenen van overbelasting vertonen - leidde tot het besluit van Rijkswaterstaat om geen extreem zwaar verkeer toe te laten. Nadat ook de andere, zuidelijke boog nader was onderzocht en was gebleken dat aan deze (lees: Brabantse) zijde de situatie zelfs ernstiger is, werd het besluit genomen een verbod in te stellen voor voertuigen die zwaarder zijn dan drieënhalve ton. Vrachtwagens en bussen mogen al een week de brug niet meer op. Ze worden voor de brug van de weg geleid waardoor er voor het verkeer dat wel mag passeren (er blijven ongeveer 77.000 voertuigen per dag over) maar één rijstrook beschikbaar is. Het gevolg: ellenlange files. Aan beide zijdes van de Merwedebrug, maar ook op de omleidingsroutes.

'Draconisch'

De afsluiting is voor elke weggebruiker een hard gelag, maar met name voor de transportsector. ,,Die in z'n algemeenheid wordt getroffen, maar als je zoals wij dicht bij de brug bent gevestigd en een behoorlijk groot deel van het verzorgingsgebied net aan de andere kant zit, heb je het extra zwaar te verduren", zegt Marcel Heuvelman van Logistiek Centrum Gorinchem. Hij spreekt van een draconische maatregel. ,,Waarom wordt er niet met ontheffingen gewerkt? Als wij moeten omrijden is dat procentueel toch wel een ander verhaal dan een bedrijf dat vracht vervoert van bijvoorbeeld Utrecht naar Antwerpen. De impact is veel groter.",,Wat ik ervan vind? Een drama natuurlijk, net als iedereen. Met name omdat je wordt overvallen. Weet je dit een paar maanden van tevoren dan kun je omrouten. Op zo'n korte termijn begin je niets." Swijnenburg Transport uit Werkendam besloot een loods te huren in Gorinchem. ,,Daar is ons grootste klant gevestigd. Die willen we goed van dienst blijven en dat lukt niet als je met er elke vrachtwagen een uur over doet om van Werkendam naar Gorinchem te rijden", aldus directeur-eigenaar Henk Swijnenburg, die donderdagavond in het 8 Uur Journaal was te zien en ook door Hart van Nederland is geïnterviewd. Toen hij maandagavond 10 oktober het nieuws over de afsluiting hoorde, stapte hij direct in de auto om op zoek te gaan naar een tijdelijke ruimte voor op- en overslag. Hij slaagde in zijn missie waardoor de kosten lager uitvallen. ,,Was het niet gelukt dan had je rekening moeten houden met minstens een halve ton per maand. Natuurlijk zit je nog steeds met extra kosten opgescheept. Een loods huren terwijl je net een nieuw onderkomen hebt betrokken, doe je niet voor de lol."

'Tegen kostprijs'

,,Of we het gaan verhalen? Natuurlijk gaan we dat proberen. Het lijkt me ook niet meer dan fair. We betalen niet voor niets zóveel wegenbelasting. Dan moet je ook van die wegen gebruik kunnen maken." ,,Transport en Logistiek Nederland, onze vakorganisatie, gaat hier werk van maken", vertelt Bas van den Heuvel, de mede-eigenaar van L.A. van den Heuvel B.V., een transportbedrijf dat eveneens in Werkendam is gevestigd. In de buurt van de A27. ,,Onze vrachtwagens zijn in een mum van tijd de brug over. Normaal gesproken dan. Dat we gedwongen zijn om te rijden, merken we heel goed. We hebben een aantal grote klanten aan de andere kant van de rivier (in Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht en Papendrecht) waar we op dit moment niets van horen. Je verliest niet alleen tijd, maar ook werk." ,,Twaalfhonderd. Zoveel kilometer rijden onze vrachtauto's in totaal dagelijks om", zegt Hans de Graaf. Hij is de directeur van C. van den Heuvel & Zn. B.V. uit Gorinchem. ,,We hebben uitgerekend dat het ons circa zestigduizend euro kost. Áls het twee maanden duurt. Hopelijk verloopt de reparatie sneller." De Graaf deed zijn verhaal in RTL Nieuws en de Volkskrant. 'Een druppel op een gloeiende plaat', zo noemt hij de maatregel van zijn bedrijf om vijf vrachtauto's aan de andere kant van de brug te parkeren. ,,Het is een beperkte oplossing. In het totale plaatje nihil. Een échte oplossing is er niet. Je rijdt tegen kostprijs. Toen het crisis was, deed je dat ook, maar nu is het hartstikke druk."

'Dwaaltruckers'

De gemeente Gorinchem dringt bij de minister aan op zeer spoedig herstel. Op de camerabeelden van de Verkeersinformatiedienst is te zien dat het niet alleen op en voor, maar ook naast de Merwedebrug vaststaat. 'Leuk als je vanaf het industrieterrein (Avelingen, red.) of Schelluinen komt', twitterde de VID donderdag cynisch aan het begin van de avondspits. Uit een foto op datzelfde medium van een Gorcumer die in het centrum woont, blijkt dat zogenoemde dwaaltruckers zich een weg banen door de binnenstad. Een woordvoerster van de gemeente beaamde vrijdagmorgen dat Gorinchem last heeft van 'zoekverkeer'. ,,We hebben hier intensief contact over gehad met de politie, die zelfs twee trucks uit de binnenstad heeft moeten helpen, en Rijkswaterstaat." De gemeente wilde, zo vertelt ze, koste wat kost extra verkeersregelaars. ,,De groep die er stond, haalde alleen vrachtauto's van de weg. We hebben geregeld dat er aan de oostkant (bij het andere 'klaverblad', waar je ook de A27 op en af kan gaan, red.) ook mensen staan, die de trucks weer de snelweg op leiden." Zodat ze niet via de Nieuwe Wolpherensedijk Gorinchem inrijden. ,,Dat is zeer onwenselijk. Zeker als je bedenkt dat op de meeste wegen en zeker op kruisingen veel (jeugdige) fietsers rijden." De gemeente schrijft dat de in de brief geuite zorgen (over zwervend vrachtverkeer, slechte bereikbaarheid en de gevolgen daarvan voor het plaatselijke bedrijfsleven) worden gedeeld door de omliggende regio. De Brabantse gemeenten aan de overzijde van de Merwede (Aalburg, Werkendam en Woudrichem) hadden de vuisten al gebald middels een gezamenlijke brief. In beide brieven wordt, in dezelfde bewoordingen, het verwijt gemaakt dat de plotselinge sluiting voor het vrachtverkeer ad hoc overkomt en met weinig gevoel voor de impact die het met zich meebrengt. Overigens is die niet voor iedereen negatief. De veerdienst vaart er wel bij. ,,We zien veel nieuwe gezichten - van reizigers die nooit eerder met de pont gingen - en waar gemiddeld vijf vrachtwagenchauffeurs op een dag gebruik maakten van het autoveer tussen Herwijnen en Brakel zijn dat er nu twintig tot dertig", aldus Johan Hania, de bedrijfsleider van Riveer. ,,Of ook het aantal auto's is toegenomen? Gevoelsmatig zeg ik Ja, maar we hebben nog geen harde cijfers. Bij filevorming is het sowieso drukker."

Fotobijschrift: Niet alleen op en voor de Merwedebrug staat het vast, ook daarnaast vanaf industrieterrein Avelingen.