• Janus Visser/BDU

Riveer zet in op elektrisch varen

GORINCHEM Er wordt de komende maanden onderzocht of het voor Riveer haalbaar is om elektrisch te gaan varen. Dit is nodig om de veerdienst toekomstbestendig te maken.

Als het aan Riveer ligt, vaart het eerste elektrische schip van Nederland in 2020 vanaf Gorinchem. De afgelopen maanden is het veerdienstnetwerk van Riveer uitgebreid onderzocht. Daarbij is gebleken dat er structureel iets moet veranderen om de exploitatietekorten die zijn ontstaan door het wegvallen van provinciesubsidies op te vangen.

Door Tim Hartman

Er zijn zes scenario's onderzocht. Variërend van doorgaan met de huidige dienstregeling tot aan ophouden met alle veren. Omdat het maatschappelijk belang zo groot is, is dat geen optie. De veerpont is maatschappelijk, vervoerskundig en economisch een belangrijk vervoersmiddel is voor maar liefst 380 duizend passagiers in 2016. Het meest realistisch is het scenario waarbij het veer tussen Werkendam en Gorinchem enkel in vakanties en weekenden vaart en de overige veren in frequentie worden verhoogd.

Toch blijkt ook dat niet het ei van Columbus. De kostenreductie is dan slechts negen procent ten opzichte van de huidige situatie en dus moet er structureel iets anders gebeuren bij Riveer. En dat moet elektrisch varen worden. Daarmee wordt brandstofverbruik 50 tot 80 procent lager, zijn er lagere onderhoudskosten, is er geen uitstoot meer van CO2 en kan er ook op bemanning worden bespaard. Daarmee zouden de kosten van het veer voor zestig procent worden gedekt.

Elektrisch varen betekent tevens dat de snelheid omlaag gaat. Van veertig kilometer per uur naar dertig kilometer per uur. ,,Nu is die snelheid nodig om het gehele rondje te varen. Met elektrisch varen kan dat rondje worden opgeknipt", aldus Edwin Melchior. Er moeten dan elektrische vloten komen tussen Werkendam en Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem en Sleeuwijk en Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam.

Er is al gesproken met regionale partners als Damen, VETH en CoCo Yachts voor het ontwerpen en bouwen van een volledig elektrische ferry. Melchior: ,,Met regionale partners kunnen we de boten testen in de tuin van die bedrijven. Natuurlijk zullen er kinderziektes zijn, maar ook daarom is het handig als we de elektrische boten dicht bij huis testen. Voor Gorinchem is het mooie reclame: We kunnen tegen anderen zeggen: 'Kom kijken in Gorinchem!"

Op 18 september wordt het nadere onderzoek gepresenteerd in een business case aan de gemeenteraden van Werkendam, Hardinxveld-Giessendam, Woudrichem en Gorinchem.