Snellere evaluatie parkeerproblemen

Tim Hartman

t @Namtrah09

GORINCHEM Parkeren in Gorinchem heeft afgelopen week de tongen weer los gemaakt. Donderdag spraken bestuursleden van ondernemersvereniging Hartje Gorkum met de gemeente en CDA startte afgelopen weekend een enquête om de ontevredenheid in kaart te brengen. ,,Ondernemers gaven aan elke dag omzetverlies te lijden en dus hebben we nu in overleg besloten om niet te wachten op de evaluatie van 1 juli, maar versneld te kijken wat er gedaan kan worden", vertelt wethouder Hans Freije.

Ondernemersvereniging Hartje Gorkum vroeg naar aanleiding van de klachten omtrent parkeren namens ondernemers een gesprek aan met de gemeente, dat afgelopen donderdag plaats vond. Vooral het vooraf betalen is een bron van irritatie voor veel mensen. Zo erg dat de mensen zelfs uit Gorinchem weg blijven, zo blijkt. ,,Ondernemers hebben aangegeven dat zij elke dag omzetverlies lijden. We hebben dat vergeleken met de landelijke trend en daarin zien we dat de winkels in Gorinchem in vergelijking met winkels buiten Gorinchem inderdaad negatief opvallen", vertelt wethouder Freije.

Het terugkeren van de slagbomen in de parkeergarages lijkt een logisch gevolg om de ontevredenheid over vooraf betalen de kop in te drukken, maar beloftes kunnen er nog niet gedaan worden volgens Freije: ,,De enige belofte die we kunnen doen, is dat we dit serieus oppakken en versneld gaan onderzoeken welke effecten het terugkeren van de slagbomen zouden hebben op bijvoorbeeld het belparkeren. Dat willen we namelijk absoluut behouden."

Hoe ontevreden de mensen binnen en buiten Gorinchem zijn, onderzocht CDA met een eigen onderzoek. Ruim twaalfhonderd mensen reageerden al op de enquête en daaruit blijkt volgens fractieleider Eeuwit Klink dat de ontevredenheid nog erger is dan verwacht: ,,Natuurlijk zullen ontevreden mensen eerder reageren dan tevreden mensen, maar als je ziet hoe veel mensen in drie dagen tijd al reageerden, is dit toch redelijk representatief en in ieder geval een sterk signaal te noemen." Uit het onderzoek blijkt dat Gorcumers het nieuwe parkeren een gemiddeld cijfer van een 3,6 geven en mensen uit de regio een 3,2. 'Vooraf betaal je te veel, omdat je niet weet hoe lang je blijft' en 'Ik sla Gorinchem tegenwoordig over en koop mijn spullen online' waren enkele reacties bij het onderzoek.

,,Wat ook opmerkelijk is, is het feit dat app-gebruikers een stuk minder ontevreden zijn. Het gemiddelde cijfers is bij die groep met een 5 nog steeds onvoldoende, maar toch een aanzienlijk hoger cijfer dan mensen die de app niet gebruiken", legt Klink uit. 'Mensen moeten met hun tijd meegaan en bereid zijn om nieuwe dingen te leren', luidde dan ook een van de opmerkingen van iemand die de enquête invulde.

Binnenstadsmanager Ed Ligthert erkent het positivisme rondom het parkeren met mobiele telefoon. ,,De ondernemers zijn ook laaiend enthousiast over het betalen met een app. De pijn zit hem met name in de parkeergarages en daar is spoed bij gebaat", sluit hij af.