Subsidie voor samenwerkingsverband GoBouw

GORINCHEM Jet Bussemaker, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, maakte deze week bekend welke projecten subsidie krijgen uit het Regionaal investeringsfonds mbo. Dit fonds stimuleert de samenwerking tussen scholen, de publieke sector en het bedrijfsleven. Er is € 12,8 miljoen beschikbaar voor de 16 geselecteerde samenwerkingsprojecten van deze ronde. Het bedrijfsleven en de regionale overheden vullen dit bedrag aan tot € 40 miljoen. GoBouw, een samenwerkingsverband in de bouw- en infrasector in de regio Drechtsteden en Gorinchem, is een van de projecten die de subsidie toegekend heeft gekregen.

 

De kern van GoBouw wordt gevormd door Bouwmensen Zuid-Holland Zuid, het Da Vinci College en het regionale bedrijfsleven. Bouwmensen ZHZ is het regionale opleidingsbedrijf voor de Bouw en Infra dat zo'n 120 bedrijven vertegenwoordigt. Het Da Vinci College biedt samen met Bouwmensen ZHZ de niveau 4 opleiding Middenkaderfunctionaris Bouw / Infra aan als een 'mbo-plus' (mbo+)-opleiding. De mbo+-opleiding kent een opbouw van leren op school (beroepsopleidende leerweg) naar werkend leren in het bedrijf (beroepsbegeleidende leerweg). De eerste twee jaar zitten de studenten in de bol-fase, daarna nog twee jaar in de bbl-fase.

 

Michel Pipping, domeinleider Gebouwde Omgeving op het Da Vinci College, was een van de initiatiefnemers van GoBouw: ,,Bijzonder is dat GoBouw leerlingen zo gaat opleiden dat ze meteen kunnen instromen op de arbeidsmarkt. Onze mbo+-opleiding geeft hen meer kennis en vaardigheden mee. Dat komt onder meer doordat wij werknemers van de met ons samenwerkende bedrijven ook uitnodigen in het lokaal te komen zitten tussen de 16- en 17-jarigen om hun kennis bij te spijkeren. Deze werknemers nemen veel ervaring en kennis mee de klas in en delen die met de jongeren. De jonge leerlingen pikken op hun beurt veel sneller innovaties op en helpen die overbrengen aan het bedrijfsleven."

 

,,Een tweede bijzonderheid aan GoBouw", vertelt Pipping, ,,is dat de leerlingen veel langer dan gebruikelijk naar school gaan. Hun schoolweken bestaan uit 36 uren. We weten uit ervaring dat meer uren niet per se een verbetering van het leerrendement oplevert. Door het didactische model aan te passen zorgen de 36 uur wel voor een betere leercurve, zeker in combinatie met werknemer en leerling die van elkaar leren in hetzelfde lokaal." Dit hoge aantal onderwijsuren kan worden gerealiseerd doordat het bedrijfsleven financieel bijdraagt aan het opleiden van de studenten. Ongeveer 30% van het onderwijs in de bol-fase wordt - via Bouwmensen ZHZ -bekostigd door het bedrijfsleven. Het resultaat is een intensief onderwijsprogramma met aanzienlijk meer uren onderwijs dan gebruikelijk is. Het uiteindelijke doel: beter gekwalificeerde studenten en werknemers.

 

Het onderwijs en het bedrijfsleven zijn de afgelopen twee jaar intensief met elkaar opgetrokken in het GoBouw-project. Dat leidde tot een breder blikveld en innovatieve oplossingen voor de opgave waar de regio voor staat. Die oplossingen gaan verder dan wat gebruikelijk is binnen het beroepsonderwijs. De partners staan nu voor de opgave om deze oplossingen verder uit te werken en te implementeren. Pipping: ,,Met GoBouw willen we een kwaliteitsslag maken in het bouwonderwijs in de regio. De toegekende subsidie geeft ons hiervoor het startschot. We kunnen de ontwikkeling naar een hogere kwaliteit hierdoor versnellen. Zagen we eerst een stip op de horizon die we misschien over tien jaar zouden bereiken, nu kunnen we het gewenste onderwijsniveau binnen vier jaar tijd behalen." Het samenwerkingsverband wil in de periode 2017-2020 twaalf opleidingsmodules ontwikkelen die zich richten op innovaties in de bouw en infra.