• Kevin de Bruin

Taalcoaches timmeren aan de weg

GORINCHEM De Rotaryclub Gorinchem zet zich in samenwerking met het Omnia College in om vluchtelingentieners een hart onder de riem te steken. Taalcoaches timmeren flink aan de weg om tijdens extra taalsessies de taalvaardigheden van TOP-klasleerlingen op te krikken.

door Kevin de Bruin

Ike van Hennik, taalcoach in het taalproject van de Rotaryclub Gorinchem, vindt het belangrijk dat mensen zich als coach inzetten, omdat je op die manier echt andere mensen kunt helpen. ,,Het is eigenlijk ontzettend leuk om iets terug te doen voor de gemeenschap", vertelt Van Hennik. ,,Uiteindelijk is dat ook waar de Rotarycub Gorinchem voor staat. Iedereen probeert zich hard te maken om zoveel mogelijk anderen te helpen." Ze geeft aan dat er landelijk heel veel taalcoachinstituten zijn, maar dat ze toch liever via dit taalcoachproject aan de slag gaat. ,,Je ziet dat die instituten vaak een verdienmodel hebben en het daardoor commerciëler wordt." Heel veel projecten zijn betaald, terwijl de Rotaryclub alles vrijwillig doet.

De coaches zijn een aanvulling op de reguliere lessen die leerlingen al volgen. Elke coach heeft de mogelijkheid om zelf te kijken wat het beste bij henzelf maar vooral de leerlingen die ze coachen past. ,,De ene keer werken we uit een boekje, de andere keer print je artikelen van NU.nl uit en dan ga je daar mee aan de slag. Het komt ook wel eens voor dat we een potje kwartet spelen om zo de woordenschat te verbeteren." Volgens Van Hennik moet je als taalcoach flexibel zijn en goed kunnen aansluiten aan de belevingswereld van de leerlingen die door je worden begeleid. De leerlingen komen uit heel veel verschillende landen en achtergronden. ,,Dit kan even een uitdaging zijn, omdat iedereen met een andere rugzak start." Leerlingen pakken de taal allemaal op hun eigen tempo op.

Uiteindelijk is het doel van de coach om tijdens een sessie individueel ondersteuning te geven bij de ontwikkeling van taalvaardigheden van tienervluchtelingen. ,,Als je soort coachsessies doet dan zie je steeds meer in hoe bijzonder onze taal eigenlijk is. Zo valt op dat de leerlingen tegen verschillende problemen aanlopen wanneer ze de taal aanleren. Neem de woorden 'de' en 'het' als voorbeeld. Probeer maar eens uit te leggen wanneer je nu welk woord moet gebruiken. Voor ons is het heel simpel, omdat we het dagelijks doen." Volgens Van Hennik vullen we zulke woorden vaak op de automatische piloot in. ,,Maar wanneer je erover na gaat denken, dan kun je het eigenlijk niet uitleggen. Niet alles binnen de Nederlandse taal valt binnen begrijpbare regeltjes te vatten." Dit zorgt ervoor dat je als coach regelmatig een uitdaging in de schoot geworpen krijgt. ,,Maar het is leuk om zulke taalproblemen toch uit proberen te leggen", vertelt Van Hennik enthousiast.

Om leerlingen bij dit soort taalproblemen wat houvast te geven, zijn de Rotaryclub Gorinchem en het Omnia College nog op zoek naar extra taalcoaches die Van Hennik en haar collega's in de toekomst kunnen bijstaan. Het gaat hier om een vrijwillige ondersteuning. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Nanda Kamphuis, docent aan het Omnia college. Haar e-mailadres is nkamphuis@omniacollege.nl.

Dit artikel vormt een onderdeel van een drieluik. Dit is het tweede verhaal binnen deze reeks artikelen.