• Verbetering taalvaardigheden van tienervluchtelingen tijdens een potje kwartet.

    Kevin de Bruin

Taalles met een dierenkwartet

GORINCHEM Van een potje kwartet kun je veel leren. Dat blijkt maar weer als leerlingen Sulaf en Feruz met een potje kwartet hun taalvaardigheden proberen op te krikken. Ze komen respectievelijk uit Syrië en Eritrea. Via een special traject worden deze leerlingen aan het Omnia College geholpen met het verbeteren van hun taalvaardigheden.

door Kevin de Bruin

,,Nederlands is een lastige taal", vertelt één van de leerlingen. ,,Er zijn veel regels en wanneer je het voor het eerst hoort klinken heel veel dingen erg onlogisch." Samen met een klasgenoot volgt zij extra taalondersteuning bij taalcoach Ike van Hennik. Het Omnia College maakt het in samenwerking met de Rotaryclub Gorinchem mogelijk om extra taalonderwijs te geven aan de zogenaamde TOP-klasleerlingen. De leerlingen die Van Henniks coacht horen ook bij deze groep leerlingen. ,,Sinds ik word gecoacht, is mijn Nederlands steeds beter geworden." Doordat de meisjes soms wat uitspraakproblemen ondervinden, is duidelijk dat Nederlands niet hun moedertaal is. Toch hebben ze de taal redelijk in de vingers.

Hiervoor krijgen ze dan ook veel extra ondersteuning. De leerlingen zijn blij dat ze deze kans aangeboden krijgen. ,,Als je hier komt, is het lastig om de taal zomaar op te pakken. Je moet iemand hebben om mee te praten", vertelt één van de meisjes. Thuis is het voor veel leerlingen lastig om de taal te oefenen, omdat hun ouders geen Nederlands spreken. Daarom is het belangrijk dat de leerlingen op school wel de nodige extra ondersteuning krijgen. ,,Ik ben al vier jaar hier en merk dat ik al veel heb geleerd." Taalcoach Van Hennik merkt dit ook op: ,,Deze leerlingen hebben al best een grote woordenschat en steken ook heel veel moeite in het verbeteren van hun taalkennis."

Samen met taalcoach Van Hennik spelen de leerlingen een potje kwartet om hun taalvaardigheden op spelende wijze te verbeteren. ,,Ik vind het een leuk spel en had niet verwacht tijdens de les nog een potje kwartet te kunnen spelen", zegt één van de leerlingen blij. Op de tafel liggen veel verschillende soorten kwartetspellen. Uiteindelijk wordt er gekozen voor het dierenkwartetspel, een spel vol dwaze dierensetjes. Het kwartetspel zit vol met tongbrekers voor de leerlingen. Zo moet de Walsende Walvis, de Rappende Raaf en de Rock & Rollende Rups binnen de reeks Dolle Dansers worden gevonden. De leerlingen proberen hun setjes compleet te krijgen, maar merken gaandeweg dat het al lastig genoeg kan zijn om soms alle gekke dierennamen op de kwartetkaartjes goed uit te spreken.

Tijdens het spel vraagt de taalcoach of de leerlingen weten wat de woorden op de kaartjes nu eigenlijk betekenen. Dit zorgt ervoor dat leerlingen actief met het spelletje bezig zijn. Een van de leerlingen is blij als ze met de Lachende Leguaan het setje Vrolijke Vrienden vol kan krijgen. ,,Kwartet!" Jammer genoeg wordt het spelletje nooit afgemaakt. Het potje duurt langer dan gebruikelijk en uiteindelijk is er geen winnaar omdat de extra taalsessie is afgelopen. Toch is het duidelijk dat de leerlingen van het spel hebben genoten. Wanneer ze de ruimte verlaten, wordt duidelijk dat ze het liefst elke sessie wel een spelletje met de taalcoach zouden willen spelen.

Dit artikel vormt een onderdeel van een drieluik. Dit is het derde en laatste verhaal.