• Archief BDUmedia

Toch volledig nieuwe Merwedebrug

GORINCHEM Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) kiest voor volledige vervanging van de Merwedebrug in plaats van het aanleggen van een tweede brug naast de huidige brug. Ook de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op het traject A27 Houten-Hooipolder worden vervangen en niet versterkt zoals aanvankelijk het plan was. Dit is op de langere termijn goedkoper en geeft een betere garantie op een vlotte doorstroming van het verkeer. De minister trekt hiervoor 389 miljoen euro uit. Dit bedrag komt bovenop het bedrag van 860 miljoen euro dat al gereserveerd is voor het grote wegproject.

De volledige vervanging van de stalen bruggen door betonnen bruggen zorgt ervoor dat er in de toekomst minder onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. Dit is niet alleen voordeliger, maar zorgt ook voor minder verkeershinder vanwege wegwerkzaamheden. Daarnaast zorgt de vervanging van stalen bruggen voor betonnen bruggen voor een afname van het geluid op de bruggen. Dit betekent dat de geluidsbelasting in de omgeving afneemt.

De A27 tussen Houten en Hooipolder wordt verbreed. De snelweg, die over de grote rivieren loopt, krijgt over het gehele traject minimaal 2x3 rijstroken, op verschillende onderdelen van het traject zelfs 4 rijstroken. De gewijzigde aanpak wordt verwerkt in een tracébesluit dat in de loop van volgend jaar wordt vastgesteld.