• Prorail

Vertraging voor reizigerstunnel

GORINCHEM De werkzaamheden die van vrijdagnacht 22 februari tot maandag 24 februari vroeg in de ochtend zouden worden uitgevoerd bij station Gorinchem gaan niet door. ProRail onderzoekt samen met de aannemer wat dit voor de oplevering van de tunnel betekent. Die was gepland voor de zomer van 2019. Dat gaat hoe dan ook niet lukken.

Onder het werkterrein voor de bouw van de nieuwe onderdoorgang blijken op 2,5 meter diepte twee oude putten te liggen. De grootste put is vijf bij drie meter en heeft een diepte van vier meter. Vanwege gevaar op verzakkingen kan de loodzware heistelling die nodig is om palen en damwanden te slaan niet worden geplaatst en ook de vele leidingen en buizen liggen in de weg.

ONDERZOEK In aanloop naar de werkzaamheden heeft ProRail uitvoerig bodemonderzoek gedaan ter plaatse van de nieuwe reizigerstunnel, zoals grondboringen, proefsleuven, milieukundig onderzoek en onderzoek naar grondwater. Deze onderzoeken zijn gericht op de locatie van de tunnel zelf. De putten zijn niet aangetroffen op deze plek, maar op de bouwlocatie net daarnaast. Ook hier is onderzoek gedaan, maar dit onderzoek ging niet dieper dan een meter.

De aannemer heeft besloten de werkzaamheden dit weekend niet uit te voeren. Treinen van vervoerder Qbuzz blijven rijden. ProRail betreurt de ontstane situatie.